"כי תשא", קוצר רוח ועבודה זרה

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב whatsapp

פרשת כי תשא היא אחת הפרשות הדרמטיות ביותר מבחינה עלילתית בספר שמות, ואולי בכל חמשת החומשים בכלל - בשל סיפור חטא העגל המפורסם. בפרשה מתואר משה רבינו כאשר הוא עולה השמיימה לצורך השלמת כתיבת לוחות הברית, ואילו בני ישראל שנותרו למעשה ללא מנהיג, נדרשים בפעם הראשונה להיות אדונים לגורלם שלהם.

האם הניסיון יצליח?

את תוצאותיו של המעשה כולם מכירים: בני ישראל לא עמדו בניסיון ולבסוף חטאו בעבודה זרה, בעגל זהב ענק שהכינו בעזרתו של אהרון הכהן לו הם סגדו במקום להמשיך לחכות ללוחות הברית על ידי משה. אולם במבט מעמיק יותר ותוך התמקדות בשאלה מה הניע אותם לעשות זאת, ניתן למצוא פיתוי שקיים אצל כולנו ושניתן בקלות לזהותו. אחרי הכל, סביר להניח כי בני ישראל לא עשו זאת "להכעיס" אלא ממניע רגשי אנושי עמוק, שככל הנראה קיים אצל כולנו וחשוב להישמר ממנו.

מה גרם לבני ישראל לחטוא?

בשתי מילים פשוטות, ניתן לסכם את המניע בכך – קוצר רוח. אחרי שבועות וחודשים ארוכים של ציפייה ומתוך ידיעה ברורה כי דבר מה גדול עומד להתרחש, בהחלט ניתן להבין כי היה זה מעמד מתוח ומלא דריכות, שתוצאותיו (מעמד הר סיני) לא היו ידועות לעם ישראל כפי שהן ידועות לנו. אם נוסיף לכך את העובדה שמשה כאמור עזב את בני ישראל למעשה בפעם הראשונה, ניתן לומר כי היה בכך למעשה ניסיון כפול – הן של בחינת סבלנותם והן של בחינת עצמאותם של בני ישראל.

מה ניתן ללמוד מחטא העגל?

הרבה פעמים כאשר אנו מחכים לדבר מה גדול שיקרה, בין אם אנו יודעים מהו ובין אם לא ואנו פשוט רוצים שכבר יגיעו "ימים טובים יותר", קורה שאיננו שמים לב למעמד הייחודי שאנו מצויים בו, וכך התסכול גובר ואיתו הפנייה ל"עבודה זרה" – למחשבות שאינן קשורות, למעשים שאינם נכונים לנו ובכלל הליכה במקומות שאינם תואמים להתקדמות שלנו ולצעידה בטוב. פרשת כי תשא מלמדת אותנו אם כן להמשיך להישמע לטוב ולדבוק בו, גם אם ההמתנה לתוצאותיו היא קשה ומייגעת, כי בסופו של דבר ואחרי הכל, הציפייה והכוונה יתבררו כמשתלמות יותר מכל דבר אחר.

שיתוף ב facebook
שתפו בפייסבוק
שיתוף ב twitter
שתפו בטוויטר
שיתוף ב linkedin
שתפו בלינקדין
שיתוף ב whatsapp
שתפו בוואטסאפ
מידע דיגיטלי
זו דעתי

פיקוח מחירים בעד או נגד

פיקוח מחירים הינו פעולה ממשלתית לרוב בה מגבילים את המחיר המקסימלי בו יכול להימכר מוצר מסוים. פיקוח מחירים במידה כזו או אחרת נהוג במדינות רבות כאשר לרוב מדובר על מוצרים בסיסיים על מנת לאפשר גם למעוטי הכנסה ליהנות ממחירים סבירים בעבור מוצרים בסיסיים ומצד שני דואגות הממשלות לאפשר לספקים להרוויח במידה מסוימת על המוצרים שנמצאים תחת פיקוח. ישנם כלכלנים שסבורים שפיקוח מחירים פוגע בכלכלת השוק החופשי וקוראים להסירה ומצד שני ישנם אלו המבקשים להסדיר את פיקוח המחירים על מוצרים רחבים יותר בישראל כמו על שוק הדיור כאשר דירה נחשבת למוצר יסוד וכמו כן מוצרים נוספים.

קרא עוד »

מי יוביל את מדינת ישראל להצלחה הימין או השמאל

הבחירות בפתח והמאבק בין הימין לשמאל ניכר מתמיד. בשנים האחרונות הקואליציה השולטת במדינת ישראל מוגדרת ברובה כימין אך יש לציין שזו לא מיישמת באופן מלא את חזון הימין. מצד שני מפלגות השמאל מתחזקות אפילו שחלקן לא מגדירות את עצמן כשמאל אך ככל הנראה שמפלגת "כחול לבן" בין אם היא באמת מפלגת שמאל או לא, מקבל קולות של מצביעי שמאל רבים אשר מוצאים בה את תקוותם ליישום משאלותיהם. לאורך השנים היינו עדים לממשלות שמוגדרות כמפלגות שמאל וכמו כן גם לכאלו שמגדירות את עצמן כימין מובהק, אז איזה צד באמת יכול להוביל את ישראל למהפכה?

קרא עוד »

תחבורה ציבורית בשבת בעד או נגד

מדי פעם עולה לכותרות נושא התחבורה הציבורית בשבת. מכיוון שברוב הארץ לא ניתן למצוא תחבורה ציבורית אמתית בשבת, חילונים רבים מוצאים עצמם מוציאים כסף רב על מוניות או שהאופציה הפחות מועדפת עליהם היא להישאר בבית. מצד שני מבקשים הדתיים וגם אוכלוסיות אחרות לקבל יום אחד של שקט, נקי מזיהום אוויר כמה שניתן וכמו כן לשמור על הצביון היהודי.

קרא עוד »
אנחנו גם בפייסבוק
נחלצים מהפקקים

שירי נסיעה

כמעט כל שיר יכול להתאים במידה מסוימת לרעשי הכביש ויציאה מהעיר וזה תלוי רבות במידת עוצמת הווליום. על כך יכולים להעיד הקליפים הרבים בהם רואים דרכים בנויות יותרת ופחות. יחד עם זאת, ישנם כמה שירים קלאסיים שמתאימים לנסיעות ולדרכים במיוחד.

קרא עוד »

קארפולינג למה זה הדבר הנכון לעשות

בשנים האחרונות אנחנו עדים לתופעה חדשה, ה"קארפולינג". קארפולינג הינה בעצם נסיעה שיתופית ברכב כאשר אדם אחד מסיע עוד כמה אנשים ואלו משתתפים ביחד בהוצאות הנסיעה. פלטפורמות שונות מקדמות את הקארפולינג כמו מוביט ו-WAZE וכמו כן ניתן למצוא קבוצות פייסבוק שלמות שכל מטרתן הינה לקשר בין שמחפש טרמפים לבין נותני טרמפים בין אם בתשלום או שלא.

קרא עוד »

כמה זמן לוקח להגיע למרכז תל אביב

כולם רוצים להיות קרובים לתל אביב ובמיוחד למרכז. במרכז תל אביב הכל קורה בין אם מדובר במשרות נחשקות או מקומות בילוי ותרבות. מהסיבה הזו ועוד הדרך למרכז תל אביב וגם לתל אביב באופן כללי כרוכים במעבר מכשולים רבים יותר מרק כבישים ורמזורים אלא גם פקקים רבים ועמוסים.

קרא עוד »
דילוג לתוכן