כך מרסקים את השכונות בדרום תל אביב

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב whatsapp

בשנת 2013 ניתן לעיר תל אביב (או לפחות לחלקים נרחבים ממנה) הכינוי הרשמי שדבק בה מזה כמה עשורים טובים: העיר הלבנה. מדובר למעשה בהכרזה שנעשתה על ידי ארגון אונסק"ו לפיה למעלה מ- 4,000 מבנים בעיר יהיו מיועדים מעתה והלאה לשימור בשל סגנונם האדריכלי הייחודי (הסגנון הבינלאומי), מודל ארכיטקטוני שרווח בעיקר באירופה בשנים שלאחר מלחמת העולם השנייה.

הכרזה תמימה?

בעוד שההחלטה התקבלה בשמחה רבה על ידי העירייה ותושבי האזורים המיועדים לשימור, יש מי שלא היו מופתעים מהצעד ולמעשה ראו בו צעד נוסף באפליה מתמשכת הנעשית באופן מכוון נגד השכונות הדרומיות בעיר – שכן מבנים בסגנון הבינלאומי מצויים בכמויות נרחבות מאד גם בדרום העיר תל אביב, אלא שאלה לא נכללו בהכרזה של אונסק"ו ואף לא הוצעו להיכלל בה מלכתחילה.

המחדלים שלא ניתן להסתיר

מלבד חשיפת תקציבי העירייה המעידים באופן מובהק על הבדלי הקצאות אדירים בין הצפון לדרום בכל מערך שהוא – תשתיות, חינוך, שיטור, שירות לתושב ועוד. מספיק לשוטט ברחובות נווה שאנן, שפירא או יפו כדי להבין במראה עיניים עד כמה גבוהה רמת ההזנחה – עד כי קשה להאמין כי מדובר באותה עירייה הדואגת לשדרות רוטשילד, מתחם שרונה או בנייני הפאר הנבנים בצפונה.

צעד נוסף באפליה מתמשכת

מי שנובר בהיסטוריה של דרום תל אביב ובפרט בהחלטות התכנוניות והנדלניות שנעשו באזור יכול למצוא אינספור החלטות תמוהות בלשון המעטה, המעידות על הזנחה שנבעה מבורות מבקרה הטוב ואפליה מכוונת במקרה הרע – לפיהן אזורים שלמים הופקרו לטובת קבלנים בנזיד עדשים, תכניות פיתוח שמעולם לא אושרו, וצעדים משמעותיים שביקשו לבלום את הדרדרות השכונות פשוט לא ננקטו, גם אם הוגשו תכניות אופרטיביות לביצועם.

מה האינטרס?

כמו בהרבה מקרים מצערים אחרים, תל אביב מפגינה היטב את המודל הכלכלי ההרסני הרווח כיום בחברות אולטרה קפיטליסטיות, בהן המפואר והאיתן למעשה רוכב על גבו של החלש והמדוכא, ושיווקה של העיר תל אביב למילון תיירים מרחבי העולם למעשה בא על חשבונם של תושבי השכונות הנדחקים לפינה יותר ויותר מדי שנה בשנה.

שיתוף ב facebook
שתפו בפייסבוק
שיתוף ב twitter
שתפו בטוויטר
שיתוף ב linkedin
שתפו בלינקדין
שיתוף ב whatsapp
שתפו בוואטסאפ
מידע דיגיטלי
זו דעתי

פיקוח מחירים בעד או נגד

פיקוח מחירים הינו פעולה ממשלתית לרוב בה מגבילים את המחיר המקסימלי בו יכול להימכר מוצר מסוים. פיקוח מחירים במידה כזו או אחרת נהוג במדינות רבות כאשר לרוב מדובר על מוצרים בסיסיים על מנת לאפשר גם למעוטי הכנסה ליהנות ממחירים סבירים בעבור מוצרים בסיסיים ומצד שני דואגות הממשלות לאפשר לספקים להרוויח במידה מסוימת על המוצרים שנמצאים תחת פיקוח. ישנם כלכלנים שסבורים שפיקוח מחירים פוגע בכלכלת השוק החופשי וקוראים להסירה ומצד שני ישנם אלו המבקשים להסדיר את פיקוח המחירים על מוצרים רחבים יותר בישראל כמו על שוק הדיור כאשר דירה נחשבת למוצר יסוד וכמו כן מוצרים נוספים.

קרא עוד »

מי יוביל את מדינת ישראל להצלחה הימין או השמאל

הבחירות בפתח והמאבק בין הימין לשמאל ניכר מתמיד. בשנים האחרונות הקואליציה השולטת במדינת ישראל מוגדרת ברובה כימין אך יש לציין שזו לא מיישמת באופן מלא את חזון הימין. מצד שני מפלגות השמאל מתחזקות אפילו שחלקן לא מגדירות את עצמן כשמאל אך ככל הנראה שמפלגת "כחול לבן" בין אם היא באמת מפלגת שמאל או לא, מקבל קולות של מצביעי שמאל רבים אשר מוצאים בה את תקוותם ליישום משאלותיהם. לאורך השנים היינו עדים לממשלות שמוגדרות כמפלגות שמאל וכמו כן גם לכאלו שמגדירות את עצמן כימין מובהק, אז איזה צד באמת יכול להוביל את ישראל למהפכה?

קרא עוד »

תחבורה ציבורית בשבת בעד או נגד

מדי פעם עולה לכותרות נושא התחבורה הציבורית בשבת. מכיוון שברוב הארץ לא ניתן למצוא תחבורה ציבורית אמתית בשבת, חילונים רבים מוצאים עצמם מוציאים כסף רב על מוניות או שהאופציה הפחות מועדפת עליהם היא להישאר בבית. מצד שני מבקשים הדתיים וגם אוכלוסיות אחרות לקבל יום אחד של שקט, נקי מזיהום אוויר כמה שניתן וכמו כן לשמור על הצביון היהודי.

קרא עוד »
אנחנו גם בפייסבוק
נחלצים מהפקקים

שירי נסיעה

כמעט כל שיר יכול להתאים במידה מסוימת לרעשי הכביש ויציאה מהעיר וזה תלוי רבות במידת עוצמת הווליום. על כך יכולים להעיד הקליפים הרבים בהם רואים דרכים בנויות יותרת ופחות. יחד עם זאת, ישנם כמה שירים קלאסיים שמתאימים לנסיעות ולדרכים במיוחד.

קרא עוד »

קארפולינג למה זה הדבר הנכון לעשות

בשנים האחרונות אנחנו עדים לתופעה חדשה, ה"קארפולינג". קארפולינג הינה בעצם נסיעה שיתופית ברכב כאשר אדם אחד מסיע עוד כמה אנשים ואלו משתתפים ביחד בהוצאות הנסיעה. פלטפורמות שונות מקדמות את הקארפולינג כמו מוביט ו-WAZE וכמו כן ניתן למצוא קבוצות פייסבוק שלמות שכל מטרתן הינה לקשר בין שמחפש טרמפים לבין נותני טרמפים בין אם בתשלום או שלא.

קרא עוד »

כמה זמן לוקח להגיע למרכז תל אביב

כולם רוצים להיות קרובים לתל אביב ובמיוחד למרכז. במרכז תל אביב הכל קורה בין אם מדובר במשרות נחשקות או מקומות בילוי ותרבות. מהסיבה הזו ועוד הדרך למרכז תל אביב וגם לתל אביב באופן כללי כרוכים במעבר מכשולים רבים יותר מרק כבישים ורמזורים אלא גם פקקים רבים ועמוסים.

קרא עוד »